söndag 9 januari 2011

Beroendet ska bort!

Vi har inte fastnat i frossandet men man kan nästan tro det. Men nu är semestern slut och till veckan väntar jobb, skola och dagis för familjen. På ett vis ska det bli skönt att återgå till vardagen med rutiner för sovning och mat. Det har varit mycket fredagsmys, goda middagar, fika hos kompisar och annat och det börjar kännas i kroppen. Nu får det vara slut på det.

Problemet är bara att jag har ett så fruktansvärt stort sockerberoende. Ja, det är ett beroende. Jag älskar sötsaker och får en kick av att äta sött. Men jag vet vad som gäller och det är att vara stenhård med sig själv i några dagar. Då dämpas suget...

Helt försvinner dock suget aldrig och jag får hela tiden jobba med mig själv. Det gäller att hålla sig sysselsatt så att man aldrig hinner börja tänka. Dessutom måste man vara mätt hela tiden...ändå är det skitjobbigt. Och blir jag väldigt sugen på nåt så försöker jag bälja i mig te, för det gillar jag.

Hej små kompisar vad är ni för gröna små praliner?

                                         Någon fler som hakar på? 

2 kommentarer:

  1. Står inför samma problem här.. försöker äta frukt och dricka vatten när jag blir sugen, men det är så svårt! Frukt är dyrare än godis, håller kortare tid och är så gott som alltid inte lika lätt att komma åt som socker. Sambon och jag äter något onyttigt nästan varje kväll när vi tittar på film/serier, men han tränar ju innebandy två ggr i veckan så han kommer undan med det mer än mig ;) Jag tränar... typ inte.. :P Köpte Xbox med kinect och träningsspel men jo tjena, det blir ju av att man sätter igång det och tränar lite... eeeeeller inte.. Kör du någon dag i veckan eller så som du får äta vad du vill, eller försöker du ta bort sötsaker helt?

    SvaraRadera
  2. Jag har provat lite olika varianter tidigare men det som funkar bäst för mig är att ta halva tallriken med grönsaker, skippa kvällsfikat och bara äta godis på lördag (vilket är mitt svåraste). Jag tränar inget regelbundet men på helgerna försöker jag vara ute med barnen och åka slalom/skridskor osv. Men jag skulle verkligen behöva träna hela kroppen, men det finns liksom aldrig tid...det är väl det som är det svåra. Att ta sig tiden att träna. Jag brukar spela basket med barnen på Wii ibland :)

    Kram Uwis

    SvaraRadera