måndag 1 november 2010

Guldkant på tillvaron?

När jag ser den här bilden på vårt hus från förra vintern blir jag nästan lite ledsen. Är det så här vi ska ha det i flera månader nu? Mörkt, kallt och en massa snö så att man knappt ser ut genom fönsterna?


November är verkligen inte min månad på året men jag försöker göra det bästa av det. Jag tänker framåt och planerar in en massa roliga aktiviteter under tiden. Jag njuter verkligen av att se bilderna från resan som jag, mamma och syrran gjorde tillsammans. Det känns så fantastiskt att jag fick åka iväg en hel vecka och bara vara jag. Varje morgon gick vi ner till stranden och möttes av den här utsikten. Då är livet lätt att leva ska jag säga.. 

En hel del har jag funderat den här hösten, över vad jag anser vara viktigt i mitt liv och hur jag vill leva det. Helst skulle man förstås vilja ha semester och solsken lite oftare men hur lever man livet på bästa sätt i månader av mörker, snö och kyla?
-------
Ni vet det där ordspråket om att fånga dagen, det tycker jag låter så töntigt. För hur gör man det mellan jobb, snoriga barn och vardagstress? Det kanske inte är så lätt men jag tror på att man varje dag ska försöka göra nåt som man gillar. Att sätta guldkant på vardagen så ofta man kan. Det kan vara att ta ett härligt skumbad, läsa en riktigt bra bok, fika något gott, dricka vin på en tisdag, ett biobesök, köpa nåt man gillar osv. Det behöver inte vara nåt märkvärdigt. Bara man gör något varje dag för sig själv. Och ju tristare och jobbigare vardagen är, desto mer får man unna sig. När barnen slåss, tv:n har gått sönder och grannens hund bajsar på ens garageuppfart så får man tänka att idag blir det extra god middag. För att kompensera det otrevliga. När man går och lägger sig på kvällen ska man känna att man har gjort något som man riktigt njöt av, något som man kan känna sig nöjd över. För guldkant på tillvaron det behöver vi verkligen just nu och då får man ta till alla strategier för att överleva.
------
Eller egentligen handlar det inte om att överleva. Man måste försöka njuta av livet också. Det är så jag tänker i alla fall. För alla dagar är ju inte bara dåliga dagar så det blir inte oxfilé varje dag i alla fall. Men att hitta den där balansen. Att unna sig något varje dag, och extra mycket när det är som djävligast. Att sätta guldkant på vardagen och att njuta av varje dag. I stort och i smått.
-----
Det är i alla fall min överlevnads strategi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar