lördag 30 oktober 2010

Länge leve latheten

Idag ska jag bejaka latheten. Jag ska hylla den. Jag ska inte städa, vika tvätt, springa på stan och leta vinterskor till barnen eller sortera leksaker. Jag ska vara ledig. Ta en promenad, laga lite mat. Kanske läsa i en bok och vara alldeles för mycket på facebook.

För några år sedan hade jag tyckte att det var att slösa bort en dag. Att göra ingenting alltså. Det duktiga flicka/mamma syndromet gjorde att jag bara inte kunde låta en dag gå till spillo. Men jag har lärt mig. Jag lyssnar mer på kroppen nu. Efter en stressig vecka unnar jag mig på helgen att sitta i morgonrock till klockan 11 och dricka te. För mig är det viktigt för att må bra och det är viktigt att jag visar mina barn att det är okej att bara vara. Många glömmer att barnen har det tufft på veckorna också. Med läxor, träning och en massa tider hit och dit. Dem behöver också helgen till att mysa och varva ner.

Just nu har mina barn gjort en stor koja i vardagsrummet. Det skrattas och stojas och lillebror får vara med. Hela vardagsrummet är ett hav av filtar, kuddar och täcken. Det gör mig glad att dem kan leka och ha kul. Det gäller bara för mig att inte börja fundera på vem som ska plocka undan alla sakerna sedan. Jag skulle ju bejaka latheten i mig idag, inte städa hade jag sagt. Jag ska i alla fall göra ett försök :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar