lördag 27 november 2010

Vad är viktigast vid jul?

I år har jag bestämt mig. Jag tänker se fram emot julen och inte vara totalt utmattad och helt orkeslös av all stress. För mig handlar det om planering. På tisdag då jag är ledig ska jag köpa de sista julklapparna. Jag har dessutom planerat att ta ut fyra semester dagar före jul.

Jag som alltid gillat julen har dem senaste åren börjat att hata den. Eller hata kanske är ett väl starkt ord med det har blivit som ett enda stort krav. Man ska pyssla med barnen och göra pepparkakshus, baka och göra julgodis. Man ska vara glad och pigg och gå på julfester och glöggkvällar och gud vet allt.  Visserligen kan sådant vara trevligt men när varje kväll är uppbokad så blir det lite jobbigt.  Räcker det inte med de fyra födelsedagar som vi går på under decembermånad kan man tycka. Sedan är det luciafirande, klassträffar och julavslutningar på skola och dagis. När man sedan äntligen blir ledig så ska man träffa halva släkten bara för att det råkar bli jul! Jag och maken bestämde oss för flera år sedan. Vi firar jul för barnens skull. Vi är hemma och alla som vill får komma till oss. Våra barn trivs bäst hemma och vi tänker inte fira jul i bilen. Vi gör lite knytkalas hemma hos oss. Alla tar med sig lite mat och så äter man tillsammans. Är barnen nöjda och glada så är vi det också. Och är dem inte nöjda och glada så har vi i alla fall gjort vårt bästa.

Därför känns det riktigt mysigt med julen i år. Jag vet hur det blir men jag fokuserar på en sak. Mina barn ska ha en bra jul. Det hänger inte på pepparkakshuset eller vem som har den finaste tomtedräkten på julavslutningen. Det hänger på oss föräldrar att ha tid. Det tänker jag ha för mina barn i år.

Det tog några år för mig att inse det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar